Särkänniemi

Sarkanniemi Affarsystem

 

Särkänniemi - Finlands mångsidigaste fritidscenter

Finlands mångsidigaste fritidscenter Särkänniemi upplevelsepark består av nöjesparken, Delfinariet, Planetariet, Akvariet, Näsinneula utsiktstorn, Angry Birds Land och temaområdet Jyckeberga. På området finns ett flertal restauranger och kaféer. Det årliga besökarantalet överstiger 600.000. På fritidscentrets område finns över 80 Winpos-kassapunkter i varierande miljöer.

Modernitet och integrationskapacitet utgångspunkt i valet av nytt kassasystem

- Våra rapporterings- och integrationsbehov hade vuxit sig så stora att vi stod inför en införskaffning av ett nytt modernt kassasystem. Våra viktigaste kriterier var modernitet och integrationskapacitet. Den kommande kassaleverantören skulle dessutom vara flexibel och serviceinriktad. Winpos uppfyllde våra krav och vi tog i bruk kassasystemet Winpos Mega Store år 2012, berättar Särkänniemis informationsförvaltningschef Tuula Salminen. 

Smidig ibruktagning och kostnadseffektiva integrationer

- Winpos genomförde installationerna samt integrationerna till ekonomiförvaltnings- och analysprogram på ett logiskt och kostnadseffektivt sätt. Ibruktagingen skedde stegvis. Endel installationer gjorde vi själva, eftersom även vår organisation besitter kunskaper inom kassasystemsbranschen. Vår IT-specialist Mari Leino skapade strukturen för Särkänniemis system tillsammans med Winpos. Installationerna och ibruktagandet skedde alltså riktigt smidigt, konstaterar Tuula.

Omfattande miljö medför utmaningar för kassasystemet

Särkänniemi fritidscenter har 15 biljettförsäljningspunkter och ca 30 restauranger som alla har ca 2-3 kassapunkter, vilket medför en hel del utmaningar för kassasystemet. Alla kassor måste fungera och generera tillförlitlig information i realtid för att uppföljningen och styrningen av affärsverksamheten ska fungera i en omfattande och mångsidig miljö. Dessutom anställer Särkänniemi varje sommar ca 550 nya sommarjobbare av vilka ca 150 snabbt ska lära sig använda kassan. Under sommarsäsongen får utbildningen inte ta för lång tid. - Winpos är verkligen ett lättanvänt och tydligt system och våra anställda har inte haft några problem att lära sig använda det, säger Tuula nöjt.

Färre misstag och snabbare försäljningsprocesser

Salminen är helhetsmässigt nöjd med Särkänniemis nya kassalösning. - Tack vare Winpos är våra försäljningsprocesser snabbare och mängden misstag färre. Förutom Winpos har vi även varit nöjda med de tredje parter som involverats via dem, såsom t.ex. leverantören av betalterminaler. Kassasystemet är för oss ett kritiskt system som måste vara driftsäkert i alla lägen, konstaterar Salminen.

Fungerande samarbete gynnar bägge parter

Särkänniemis och Winpos samarbete gynnar bägge parter. Särkänniemi erbjuder en inblick i en intressant bransch och besitter en stark IT-kunskap. - Vi berättar för Winpos om våra användarerfarenheter och ställer bra frågor. Med hjälp av våra erfarenheter kan Winpos utveckla sina funktioner ytterligare. Vårt samarbete har fungerat utmärkt. Vi har fått god betjäning och informationen mellan Särkänniemi och Winpos löper smidigt, intygar Salminen.

Bilder: Särkänniemi Upplevelsepark

 

Sarkanniemi Upplevelsepark

 

Mera information:

 

Ta kontakt och boka en produktdemo