Case Pikante

31.03.2021

Självbetjäninigskassa PikantePikante-ravintolat i Tammerfors serverar fler än 1 500 luncher och 3 000 koppar kaffe på vardagar.

 

Pikante-ravintolat investerar i moderna betalningsmetoder

 

Pikante har fyra lunch- och beställningsrestauranger samt tre kaféer. Föreningen startade sin verksamhet 1962, då Pirkanmaan Kansanterveys ry:s (folkhälsoförening) första kiosk och kafé invigdes på det nyligen färdigställda Tammerfors centralsjukhus. Syftet var att samla in pengar till lokala hjärt- och cancerföreningar genom högkvalitativ kafé- och kioskverksamhet. Idag har Pikante-ravintolat vuxit till en restaurangkedja med en årsomsättning på 6 miljoner euro.

Samarbetet med Winpos inleddes i oktober 2020.  – I samband med andra nya koncept ville vi utveckla mer mångsidiga betalningsmöjligheter. Winpos har spetskompetens inom betalningsmetoder och de har både kunskapen och viljan att forma programmet i den riktning vi vill. Winpos professionella projektledare har spelat en viktig roll i slutförandet av projektet. En av dem är aktiv här i Tammerforsområdet, berättar Liisa Siuvo, restaurangchef på Pikante, och Satu Jara, huvudanvändare av kassasystemet.  

Pikante-ravintolat har totalt 14 kassapunkter, varav 4 fungerar som självbetjäningskassor. I kassainstallationen kunde man till största delen utnyttja den befintliga kassautrustningen.

Pikante använder en självbetjäningskassa, där lunchpriset bestäms utifrån vikt. Kunden samlar sin lunch på en tallrik och väger den sedan på en våg som är integrerad med självbetjäningskassan. Informationen överförs automatiskt till kassan. Betalningar görs med kort eller Pivo-appen (Se video nedan).

 - Vår kundkrets består av hårt arbetande sjukhuspersonal, samt patienter och deras anhöriga. Vi vill erbjuda varje kundgrupp rätt typ av service. Endel kommer för att njuta och tillbringa en lugn stund. De uppskattar en stunds småprat och mänsklig kontakt. Andra uppskattar snabb och smidig betjäning, säger Siuvo.

- En hektisk driftsmiljö kräver också snabb service. Självbetjäningskassor är ett bra komplement. Med Pivo-appen kan vi erbjuda studenter i området möjlighet att betala via självbetjäning.  Pivo hade ett färdigt system och Winpos hade erfarenhet av Pivo-studentidentifiering, så det var lätt för oss att ta i bruk Pivo-autentisering, säger Jara.

- Självbetjäningskassor är väl lämpade för stamgäster, eftersom dessa snabbt lär sig att använda dem och gillar att det är enkelt och snabbt att betala. Vi visar gärna nya användare hur det går till. Naturligtvis upprätthålls även den traditionella kassabetjäningen i alla våra restauranger.

- I år öppnar vi en ny lunchrestaurang med 150 platser nära Tammerfors centrum. Där får vi koncentrera oss på det vi kan; vi erbjuder kafé-, restaurang- och cateringtjänster, samt lobby- och mötestjänster till kunder i en stor kontorsbyggnad. Enligt Siuvo kommer den nya restaurangen att ha mer än en självbetjäningskassa.  

- För att betala i en självbetjäningskassa i en personalrestaurang krävs ofta identifiering, och utvecklingen av identifieringsprocessen pågår i samarbete med Winpos.  Målet är att ha minst en självbetjäningskassa på varje ställe utöver den vanliga kassan. Servicestrukturen styrs också på ett sådant sätt att flexibla självbetjäningsbetalningar ska vara enkla och attraktiva. Vårt mål är att utveckla tjänster och koncept på alla våra verksamhetsställen. Snabbhet, smidighet och effektivitet är våra styrkor, säger Siuvo och Jara.

Pikante ravintolat Winpos kassaPå bilden: Liisa Siuvo och Satu Jara

 

Foto: Liisa Karling / Text: Sanna Furu

Mera Info:

Pikante itsepalvelukassajarjestelma
Gå till "Nyheter"

Ta kontakt och boka en produktdemo